Helikopter 1 – Den riktiga Bananen
Ett nytt sätt att flyga
I slutet av andra världskriget (1939-1945) hade flera tillverkare börjat arbeta med att utveckla helikoptrar på allvar. En sådan tillverkare var firman Piasecki som 1949 presenterade H-21 ”Workhorse” för USA:s Flygvapen. Det var en tvårotorig helikopter, ett koncept firman arbetat med sedan 1944. Det speciella utseendet på helikoptrarna gav dem snabbt namnet ”The Flying Banana” i folkmun.
H-21 togs fram som en räddningshelikopter anpassad för arktiskt klimat och det kom troligen att påverka hur den fungerade i olika delar av världen. Den flög för första gången i april 1952 och de första beställningarna kom snabbt.
Piaseckis design med två rotorer visade sig ha flera fördelar, men den största var troligen just förmågan att ta tung last och eller många människor. Företaget bytte 1956 namn till Vertol Corporation. Vertol är en sammandragning av termen Vertical Take off and Landing (Vertikal start och landning) vilket var passande för ett helikopterföretag. Boeing köpte 1960 upp företaget som då fick namnet Boeing Vertol och H-21:s nya namn blev Vertol 44.
Bevarad amerikansk H-21. Foto Peter Langsdale.
Helikoptern går i strid
Helikoptrar hade bevisat sitt värde under Koreakriget, 1950 till 1953, främst för transporter, flygräddning och ambulansflygning. Men H-21 fick sitt elddop 1956 i kriget i Algeriet där franska styrkor utnyttjade helikoptrar i stor utsträckning inte bara för transport utan även i strid. Men fransmännen fann H-21 vara något otymplig och sårbar i rollen som attackhelikopter men fungerade bättre som trupptransport skyddad av mindre helikoptrar som genomförde det första anfallet innan H-21:orna anlände och landsatte soldaterna.
När Vietnamkriget bröt ut sattes H-21 in även där och visade sig vara mindre lämplig för tjänst i tropikerna då den var utvecklad för kallt arktiskt klimat. Dessutom var helikoptern relativt långsam och både besättning och kontroller mycket sårbara för eldgivning från vanliga handeldvapen. Några av amerikanska arméns första förluster i det som skulle bli känt som Vietnamkriget skedde när en H-21 sköts ned i juli 1962. 1965 hade alla CH-21 dragits tillbaka från aktiv tjänst i Vietnam.
Föregångaren
H-21, eller som den kallades efter att fabriken bytt namn, Vertol 44, kom att flyga på många håll och i många länder. Dess kapacitet att bära tung last och stora transportutrymme gjorde den relativt populär och över 700 exemplar byggdes. Boeing Vertol fortsatte därför att utveckla nya helikoptrar baserat på tandemrotordesignen. Den första var CH46 Sea Knight (I Sverige känd som HKP 4) och sedan den mäktiga CH47 Chinook som fortfarande tillverkas och som överlevt många tilltänkta ersättare.
Bägge dessa helikoptrar bär fortfarande tydligt släktskap med sin föregångare och ibland kallas även dom för ”Bananhelikoptrar”. Men det finns bara en äkta ”Flygande Banan”!