F 22 i Kongo

Kongo förklarades självständigt från Belgien i juni 1960. Detta följdes av en period av intern maktkamp och svåra oroligheter. Kongokrisen slutade i och med att Joseph Mobutu tog makten i november 1965. Under kongokrisen deltog FN med fredsbevarande styrkor. Bland dessa fanns också Svenska förband. På förfrågan från FN om Sverige kunde bidra med flygförband blev svaret ja. Den 30 september startade fem stycken J 29B från F8 Barkarby på sin 1 200 mil långa flygning till Kongo. Planen landade i Leopoldville i Kongo den 4 oktober. Förutom flygplan och piloter flögs också teknisk personal, material och underhåll till Kongo med hjälp av Amerikanska transportflygplan. Några dagar senare ombaserade man till Luluabourg.  Söndagen den 29 oktober flög det svenska förbandet sitt första skarpa uppdrag. Då flygplanen oftast startade tungt lastade för attackuppdrag och med maximalt med bränsle i fälltankar krävdes det lång startsträcka på den höga höjd som flygbasen låg på. Man ombaserade därför till Kamina där det fanns startbanor på 2,6 resp. 2,8 km. Här stannade F22 under resten av sin tid i Kongo. Renodlade spaningsflygplan behövdes också. Därför anlände i början av oktober 1962 två Ss 29C till Kaminabasen. Tisdagen den 15 januari 1963 gjorde F22 sin sista skarpa insats. F22 levde vidare under fredsmässiga former till i mitten av april då två S 29C och två J 29B startade sin hemflygning till Sverige. Övriga flygplan fortsatte att flyga övervakningsuppdrag fram till hösten 1963 då de kvarvarande planen sprängdes på Kaminabasen eftersom det var för dyrt att flyga hem dem. Officiell nedläggning av F22 var den 11 september 1963.