HKP 2 – Den franska lärkan
Ny maskin med många innovationer
Det var på 50-talet som helikoptern slog igenom på allvar, och ingenjörerna på den franska firman Sud Aviation ritade på en ny lätt helikopter. Tidigare helikoptrar var utrustade med tunga kolvmotorer. Ingenjören Joseph Szydlowski, som grundat firman Turbomeca, hade lyckats utveckla en lätt gasturbinmotor som var lämpad att placeras i en helikopter. Resultatet blev SE 3130 Alouette II. Prototypen flög första gången 12 Mars 1955 och började snabbt bevisa turbinmotorns överlägsenhet som motor för helikoptrar jämfört med äldre kolvmotorer. Inte minst gällde det förmågan att flyga på höga höjder.
En av de tänkta uppgifterna var räddningsuppdrag i alperna och redan innan helikoptern hade tagits i tjänst genomfördes den 3 juli 1956 det första fjällräddningsuppdraget med helikopter någonsin. En bergsklättrare som drabbats av hjärtstillestånd på 4000 meters höjd hämtades och flögs till närmaste sjukhus. Alouette II hade visat vad den dög till, och startade vad som sedan blivit en av helikopterns viktigaste uppgifter, nämligen räddningsuppdrag i svår terräng.
Vapeninsats
Franska flottan och franska armén såg dock andra möjligheter med helikoptern bortom transport och räddning. Franska flottan beväpnade sina helikoptrar med torpeder och sjunkbomber för insatser mot fiendefartyg och ubåtar.
Fransmännen var tidigt framme med utveckling av pansarvärnsrobotar och den första helikopter som beväpnades med totalt fyra robotar av typ SS.11 var Alouette II. Sannolikt var dessa de första beväpnade helikoptrarna.