SKALAMODELL (1:5.5) SAAB J21 TILL AEROSEUM

7e maj 2024

SKALAMODELL (1:5.5) SAAB J21 TILL AEROSEUM

Aeroseum har 19 stycken skalamodeller som pryder taket i Café Markan, till exempel så finns det ett Saab JAS 39 Gripen och ett Bleriot XI “Nordstjernan”. “Alla modeller som finns är en samling av varierande utförande, och det är viktigt att alla ska vara en skalamodell av en förebild, men det finns undantag. De flesta är skänkta av släktingar eller barn till någons far, där man inte haft plats att förvara maskinerna, men inte velat slänga eller förstöra en fin modell. En viktig faktor är att alla modellerna ska ha flugit eller är gjorda för att flyga. “ säger Alf som har hand om alla skalamodeller på Aeroseum.

Aeroseum har glädjen att meddela att den tjugonde skala modellen har anlänt till samlingen. Det är en Saab J21, skala modell (1:5.5), som kommer att hänga i taket vid utställningen av F9, Kungliga Göta Flygflottilj. Den är skänkt av Peder Fyhr Johansen från Lund.

Skalamodellen av Saab J21 har en Plettenberg advance 30-10 motor som är en stor kraftig motor men är lättare än en förbränningsmotor. Kylningen sker genom luftintagen som finns vid vingarna och på sidan, som sedan åker ut genom avgasrören som sitter bak på modellen. Landningsställen är egen konstruktion för att passa modellens kropp. Peder har lagt ner 2500 timmar eller 62,5 veckor på bygget av modellen och ansåg att efter så mycket arbete så förtjänar modellen att bevaras på ett museum, så vilket museum är då bättre än Aeroseum?
En av anledningarna till varför Aeroseum fick ta emot modellen var för att Saab J21 har en självklar plats i historien om F9, Kungliga Göta Flygflottilj, på Säve.
J21 är ett jakt- och attackplan som hade sin första flygning den 30 juni 1943, och var aktiv mellan åren 1945 och 1951. År 1946 så ersattes F9s FFVS J22.or med Saab J21, och det har totalt funnits 107 stycken på F9, dock inte samtidigt.

Saab J21 är det första svenska flygplanet som har fått en katapultstol inmonterad. Detta var för att J21 är konstruerad med motorn placerad bakom flygföraren, med en skjutande propeller placerade mellan de två stjärtbommarna. Då kunde beväpningen koncentreras till nosen och det blev jämn vikt i planets kropp. Däremot medförde denna konstruktion en stor nackdel, propellern bakom föraren gjorde det omöjligt att göra ett normalt fallskärmshopp och därför sattes det istället in en katapultstol.
Text från Aeroseums hemsida “Saab J21 på F9”

Vill ni veta mer om Skala modellen?
Se vår live på facebook: https://fb.watch/rUCpJtlFHu/

Vill ni se när Skala modellen flyger?
Se video här: https://youtu.be/y18pBHYr7JU?si=XQUftOseKkHcBZ7i