Bell 206 Jet Ranger

Ursprunget till Bell 206 var den Amerikanska Arméns program för att ta fram en lätt observationshelikopter (LOH) som utlystes 1960. Bell tog fram fem prototyper som gick under namnet Bell YOH-4. Det gick emellertid inte så bra för Bell och YOH-4 ratades av US Army. Under testerna hade Bells helikopter fått omdömet om att vara en ful ankunge.

Emellertid trodde Bell själva på helikoptern och arbete påbörjades med att förbättra designen och marknadsföra den på den civila marknaden. En åtgärd var att designa om skrovet och ge det mer eleganta och strömlinjeformade drag. Den nya designen kallades Bell 206A och Bells styrelseordförande Edwin J. Ducayet döpte den till Jet Ranger.

En av världens mer ikoniska helikoptrar. Bell 206 JetRanger. Källa Wikimedia commons.

Bell 206 A flög för första gången den 10 januari 1966. Den kunde ta en pilot och totalt fyra passagerare. En längre version, benämnd Bell 206L Long Ranger har plats för 7 personer. Det går inte att komma ifrån att Bell 206 är en vacker maskin och det kanske är en av anledningarna till att den blev en succe trots att den ratats av militären.

Nu fick amerikanska militären upp ögonen för helikoptern och den införskaffades av både US Navy och US Army. I armén är den känd som OH-58 Kiowa och används som observationshelikopter. Men Bell 206 är mer känd som civil helikopter än militär. Många nyhetsbolag använder den för trafik och nyhetsrapportering. Även olika polismyndigheter använder eller har använt typen, och Bell 206L Longranger används ofta som ambulanshelikopter, men även som transporthelikopter av större företag.

År 1982 genomförde piloterna Ross Perot jr och Jay Coburn världens första jordenruntflygning med helikopter i en Bell 206L som döpts till ”Spirit of Texas”. Resan tog 29 dygn och tre timmar.

Ett något udda öde drabbade en Bell 206 LongRanger i september 1995 när en lågt flygande maskin retade upp en hjortjägare i delstaten Washington, USA. Jägaren som jagade med pil och båge sköt en pil som genomborrade och böjde rotorbladet. Pilen som var av metall slogs sedan mot stjärtfena och rotor och slet upp dem. Piloten kunde fortfarande hålla sin maskin i luften men tvingades landa för att inspektera skadorna. Detta torde vara det enda eller i varje fall ett av de få tillfällen en helikopter skjutits ned med pilbåge!

I Sverige genomfördes 2009 landets första helikopterrån när en stulen Bell 206 användes för att landsätta tre tungt beväpnade rånare på taket av G4S värdedepå i Västberga i södra Stockholm. Polisens helikoptrar hindrades samtidigt från att starta eftersom en bombattrapp placerats på helikopterplattan där de var baserade, vilket hindrade förföljelse när rånarna flydde med ett bytte på 39 miljoner kronor. Pengarna har ännu inte påträffats.

Helikoptern från rånet i Västberga. Källa Wikimedia commons.

Polisen går till väders

När den svenska polisens helikopterflyg skapades på 1960-talet, skedde det först med inhyrda Bell 47. En egen Bell 47G införskaffades snart och 1967 genomfördes polisens första pilotutbildning på Arméns Helikopterskola i Boden. Samma år fick Polisflyget en betydligt modernare maskin än Bell 47, nämligen en Bell 206A. Det blev den första av flera Bell 206 som under mer än 30 år blev synonym med begreppet polishelikopter i Sverige. Men år 2001 anlände den första Eurocopter EC135 som skulle ersätta veteranen Bell 206. Idag har polisflyget endast kvar en Bell 206L som används vid pilotutbildningen på Säve flygplats, Göteborg. Men EC135:orna har redan ersatts med nya helikoptrar efter att bara använts mindre än hälften så länge som Bell 206. Återigen flyger svenska polisen med helikoptrar från Bell, men denna gång den modernare Bell 429.

Bell 206 har hittills tillverkats i över 7300 exemplar och hör till de mer välkända helikoptrarna i världen idag.