HKP 3 – Vietnamveteranen

När du hör ordet helikopter är chansen stor att det du ser framför dig, speciellt om du passerat 30, är en Bell 204. Troligen har du själv aldrig hört den kallas just Bell 204 utan istället känner du till den som UH-1, Huey eller i svensk tjänst som Helikopter 3 (HKP 3).

För många människor är alltså än idag Bell 204 själva sinnebilden av vad en helikopter är och hur den ser ut. Dels för att typen flugit väldigt länge, både civilt och militärt, dels för att det troligen är den helikopter som tillverkats i allra flest exemplar, över 16000 stycken. Den har även tillverkats på licens av italienska Agusta som Agusta-Bell 204.

Typens historia är lång och synnerligen händelserik och den har varit med ”där det hände” fram till 1990-talet.

Amerikanska armén och ”Huey”

Efter Koreakriget, där helikoptern slog igenom som en viktig del i den moderna militära verktygslådan, insåg amerikanska armén att den behövde en helikopter med större lastförmåga än Bell 47 men inte så stor som Piasecki H-21. Det som efterfrågades var en medeltung helikopter med gasturbinmotor. Företaget Bell, som konstruerat den banbrytande Bell 47 tog sig an utmaningen och konstruerade 1955 ”Model 204”. Armén var nöjda och Bell vann upphandlingen och de första maskinerna levererades 1958 och fick av US Army beteckningen UH-1 Iroquois. Den civila marknaden fick vänta till 1961.

UH-1 var en stadig maskin som kunde lyfta 8–9 stridsutrustade soldater, en hel grupp, transportera flera bårar med skadade eller last på 1900 kg.

Från början hade helikoptern beteckningen HU-1 vilket ledde till att den fick smeknamnet ”Huey”. När armén 1962 ändrade den officiella beteckningen till UH-1 Iroquois levde dock det gamla smeknamnet ”Huey” kvar och förmodligen är det många som än idag känner till Bell 204 just som ”Huey”.

Alla versioner av Bell 204 har en stor tvåbladig rotor vilket ger upphov till ett väldigt karaktäristiskt ljud, ett rytmiskt, dovt chop-chop till skillnad från smattret från helikoptrar med fler mindre rotorblad. Detta ljud kom att förknippas med både känslor av lättnad och hopp såväl som fruktan och skräck, beroende på var man befann sig.

UH-1 var inte den första helikoptern som beväpnades. Det var heller inte den första helikopter som utrustades för att direkt angripa mål på marken i rollen som ”gunship” eller attackhelikopter. Men det var UH-1 som kom att bli sinnebilden för helikoptern som en krigsmaskin för den stora massan av människor. Anledningen till detta var en av Kalla krigets mest omskakande och blodiga konflikter, Vietnamkriget.

Amerikanska soldater gör en något vågad avsittning under Vietnamkriget. Källa Wikimedia common